Stworzenie dobrze konwertującej grupy docelowej na Facebooku nie jest łatwe – zwłaszcza przy niewielkim budżecie i doświadczeniu. Sprawy nie ułatwiają podstawowe opcje targetowania dostępne w narzędziu Business Manager, oferujące dość ogólny obraz potencjalnego klienta.
Jak trafić do naszej grupy docelowej i osiągnąć zamierzony cel biznesowy ? Poznajcie 3 kroki do efektywnego targetowania reklamy na Facebooku!
Krok 1 – poznaj swoich odbiorców: Audience Insight
Facebook kategoryzuje zainteresowania swoich użytkowników w sposób, który wielu reklamodawcom spędza sen z powiek. Wystarczy bowiem raz kliknąć dany post, aby na stałe wpaść w krąg osób zainteresowanych konkretną tematyką. Jeśli zatem otworzyliście kiedyś link dotyczący kotów, ale sami jesteście opiekunami psa, dla algorytmu Facebooka będziecie zainteresowani produktami zarówno dla jednych, jak i drugich. Dlatego targetowanie reklam na Facebooku tylko na ogólne zainteresowania może być powodem niskich CTR-ów i wskaźników trafności. A co za tym idzie – wyższych kosztów.
Jak sobie z tym poradzić? Jednym ze sposobów jest narzędzie Audience Insight, czyli statystyki grupy odbiorców. Po określeniu wieku, płci oraz ogólnych zainteresowań, przejście do zakładki „Polubienia strony” pozwoli nam odkryć profile na Facebooku, które cieszą się największą popularnością wśród naszego targetu.
Na poniższym przykładzie widać, że kobiety zainteresowane „Zdrowiem i fitnessem” interesują się również tematyką ślubów, parentingiem oraz modą. Ta wiedza pozwoli nam np. zawęzić grupę docelową oraz lepiej dopasować komunikat reklamowy (możemy zapoznać się z tzw. ton of voice innych fanpage’y i sprawdzić, jaki sposób komunikacji odpowiada naszej grupie docelowej). Rezultatem będzie większy wskaźnik trafności reklamy, a co za tym idzie – większa szansa na zainteresowanie odbiorców naszymi produktami i zwiększenie sprzedaży!
Krok 2 – zawężaj i wykluczaj odbiorców
Kolejnym sposobem doprecyzowania grupy docelowej jest jej zawężanie. Pamiętajmy, że Facebook tworzy grupy odbiorców reklam poprzez dodanie do zainteresowań spójnika „lub”. Jeśli zatem wybierzecie dwa zainteresowania, traficie do osób, które interesują się jednym LUB drugim. Sprawi to, że wielkość grupa będzie duża i jednocześnie mało precyzyjna – nasz komunikat będzie docierał do szerokiego grona odbiorców niekoniecznie zainteresowanych przekazem.
Przykładowo: reklamując wynajem pojazdów ciężarowych dla właścicieli firm transportowych, możemy wybrać zainteresowania „właściciele małych firm” i „samochody ciężarowe”. Brzmi rozsądnie, prawda? Jednak aby mieć pewność, że osoby zainteresowane pojazdami ciężarowymi są jednocześnie właścicielami firm, wystarczy skorzystać z opcji zawężania grupy odbiorców (dodanie warunku: „I muszą też pasować do”). W ten sposób zwiększymy szansę dotarcia do osób faktycznie wynająć lub kupić auto do swojej firmy.
Targetowanie reklam na Facebooku powinniśmy również opierać na wykluczaniu z grupy docelowej osób potencjalnie niezainteresowanych naszym produktem. Najczęściej będą to osoby, które zrobiły zakupy w sklepie internetowym lub odwiedziły konkretne podstrony naszej witryny – wtedy z pomocą przychodzi piksel Facebooka.
Krok 3 – wykorzystaj piksel Facebooka
Remarketing na Facebooku to dziś absolutna konieczność. Mnogość reklam i dostępnych ofert skutecznie odwraca uwagę użytkowników od naszych komunikatów. Dlatego powrót z komunikatem do odbiorców znających już naszą markę jest skutecznym sposobem sprzedaży poprzez media społecznościowe. Piksel Facebooka, czyli fragment kodu do wklejenia na stronie www, pozwala przede wszystkim na uruchomienie kampanii remarketingowych (opartych np. na katalogu produktów).
Nie jest to jednak jego jedyna funkcja. Równie istotna z punktu widzenia specjalisty social media jest także możliwość tworzenia niestandardowych grup odbiorców.
Na jakich odbiorców możecie targetować reklamy:
- Grupa odbiorców podobnych do osób dokonujących zakupów na naszej stronie www
- Grupa odbiorców podobnych do osób spędzających określoną ilość czasu na stronie
- Grupa odbiorców porzucających koszyki etc.
Co równie istotne, te i podobne grupy odbiorców możemy również wykluczać z kampanii. Dzięki temu osoby, który dokonały zakupów w naszym sklepie np. w ciągu ostatnich tygodni nie będą obniżały skuteczności reklam (chociażby poprzez ich ukrywanie z racji powielających się komunikatów reklamowych).
Optymalizacja kampanii reklamowych
Targetowanie reklam na Facebooku to złożony temat, który jest tylko częścią całego procesu optymalizacji kampanii płatnych w narzędziu Business Manager. Wbrew pozorom nasza praca nie kończy się wraz z zaakceptowaniem kreacji przez algorytm. Co zrobić, aby wycisnąć z nich jak najwięcej dla naszego biznesu?
- Wybierzcie odpowiedni cel reklamowy – często to właśnie od pierwszego kroku zależy skuteczność reklamy. Nawet najlepiej przygotowana i stargetowana kampania może okazać się zbyt droga, ponieważ jej cel nie pokrywa się z naszymi potrzebami. Macie sklep? Zamiast kierować użytkownika na stronę, wybierzcie cel Konwersje. Prowadzicie szkolenia? Wypróbujcie reklamę leadową, skracającą proces rejestracji,
- Nie edytujcie zbyt często gotowych kampanii – algorytm Facebooka musi mieć czas na naukę i odnalezienie najlepiej konwertujących odbiorców. Jeśli chcemy wprowadzać poprawki, zróbmy to w ciągu 24 godzin od zaakceptowania reklamy. Później lepiej skopiować kampanię i zmiany wprowadzać na tej kopii (wtedy Facebook traktuje ją jako nową kampanię),
- Przy testowaniu kilku kreacji wypróbujcie nową opcję CBO. Tę funkcję optymalizacji budżetu kampanii stworzono (przynajmniej w teorii) po to, aby szybko wybrać najlepiej konwertującą wersję reklamy. Docelowo będzie jedyna opcją. Jednak na niektórych kontach reklamowych wciąż można korzystać z ręcznego podziału budżetu na poszczególne zestawy reklam.
Pamiętajmy, że skuteczność reklamy zależy od wielu czynników, wśród których dobranie grupy docelowej jest kluczowe, ale nie jedyne. Istotne są również m.in. formaty reklam, język dopasowany do wieku odbiorców czy dominujące kolory na kreacji graficznej. Tak przygotowana i zoptymalizowana kampania reklamowa powinna przynieść oczekiwane rezultaty – powodzenia! 🙂
Potrzebujesz pomocy w swojej kampanii na Facebooku? Wypełnij nasz brief!