Słownik SEM

Zenith Performance / Słownik SEM

SEM

Co to jest SEM? Z języka angielskiego Search Engine Marketing. To określenie na wszystkie działania zmierzające do poprawy widoczności stron  w wyszukiwarkach. Na SEM składać się mogą działania SEO oraz kampanie PPC. Dzięki połączeniu tych metod, czyli optymalizacji witryny i pozycjonowaniu, strona internetowa może osiągnąć wyższą pozycję w wynikach  wyszukiwania oraz zwiększyć ruch na stronie.

SEO

Czym jest SEO?  To skrót od:  Search Engine Optimization (ang.). Oznacza działania zmierzające do podwyższenia  pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Proces ten obejmuje zarówno procesy wewnątrz witryny (optymalizacja) jak też na zewnątrz (pozycjonowanie). Działania SEO on-site zapewniają użytkownikowi przejrzystość nawigacji po witrynie, a robotom wyszukiwarek umożliwiają jej sprawne odczytanie.  Optymalizacja witryny jest powiązana z tworzeniem contentu na stronie, czyli dodawaniem unikalnych i wartościowych treści oraz optymalizacją kodu (warstwa techniczna strony). Do SEO zaliczamy również działania  polegające na umieszczaniu linków do strony na zbieżnych tematycznie witrynach.

PPC

Co oznacza skrót PPC?  Nic innego, jak Pay Per Click (płatność za kliknięcie), są to płatne kampanie reklamowe w internecie, mające na celu zwiększenie widoczności witryny w płatnych wynikach wyszukiwarki. Do  tworzenia kampanii reklamowych wykorzystywane jest narzędzie Google Ads. Przy jego pomocy można tworzyć i optymalizować reklamy. Dzięki korzystnej metodzie rozliczeń płatność ma miejsce dopiero po kliknięciu reklamy. Reklamy PPC pozwalają na wyświetlenie przekierowania do naszej witryny ponad wynikami organicznymi.

Słowo kluczowe

Co to są słowa kluczowe? To hasła, jakie wpisują użytkownicy szukając w sieci informacji na dany temat.  Słowa i frazy kluczowe to podstawowe narzędzia wykorzystywane  w kampaniach PPC, jak również w działaniach SEO. Celem działań jest, by tak zoptymalizować działania SEM, aby osoby szukające informacji na temat naszej usługi/produktu trafiły właśnie na naszą stronę. Słowa kluczowe są wykorzystane w treściach reklam, artykułów, nagłówkach w meta opisach i w znacznikach. Algorytmy wyszukiwarek kierują się nie tylko częstotliwością pojawiania się słów kluczowych w treściach, ale także (a nawet przede wszystkim: miejscem ich występowania).

Audyt SEO

Na czym polega audyt SEO? To analiza strony internetowej pod kątem możliwości poprawy jej wyników. Efektem audytu jest szczegółowy dokument, który zawiera zalecenia oraz uwagi dotyczące ulepszenia witryny. Audyt SEO pozwala na zidentyfikowanie dobrych i złych rozwiązań na stronie. Może również wykryć szkodliwe działania, jeśli są wykonywane – np. przez konkurencję. Audyt SEO jest przeprowadzany zawsze przed rozpoczęciem kampanii SEO lub w sytuacji raptownego spadku ilości wejść na stronę internetową – w celu identyfikacji problemu.

Google Ads

Czym jest Google Ads, wcześniej Google AdWords? To narzędzie Google’a służące reklamodawcom do tworzenia kampanii PPC. Umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania, ale także reklam na stronach internetowych współpracujących z Google AdSense. Google Ads pozwala na tworzenie kampanii pod określone słowa kluczowe i samodzielnie ustalone stawki (CPA, CPM, CPC). Szeroki zakres działań w zakresie marketingu zwiększa zasięg naszej oferty i może generować lepszy ruch na stronie docelowej.

  • Reklamy tekstowe – są umieszczane ponad wynikami organicznymi, jako linki sponsorowane z odpowiednim oznaczeniem. Składają się one z trzech nagłówków, dwóch linijek tekstu i ewentualnych rozszerzeń. Google Ads pozwala na kierowanie poszczególnych reklam na konkretne słowa kluczowe, czy na odbiorców. Dzięki temu kampania jest bardziej spersonalizowana .
  • Reklamy displayowe – są stosowane w sieci reklamowej Google i partnerów. Są to graficzne bannery, które zajmują wolne przestrzenie reklamowe na stronach internetowych. Dzięki narzędziowi Google’a podobnie jak w przypadku reklam tekstowych, mogą być one kierowane na określone słowa kluczowe bądź odbiorców.

PLA

Czym jest reklama PLA? Z języka angielskiego Product List Ads, inaczej Google Zakupy. To reklamy produktowe tworzone przez narzędzie Google Ads. Charakteryzują się szczegółowymi informacjami na temat produktów. Ten typ kampanii dedykowany jest branży e-commerce (sklepom internetowym). Reklama produktowa zawiera tytuł, cenę, grafikę, nazwę strony oraz inne informacje.  Aby utworzyć kampanię dla e-commerce, należy utworzyć konto Merchant Center i dodać do niego swoje produkty. Reklamy mogą być wyświetlane w wyszukiwarce Google, w sieci reklamowej oraz w Zakupach Google.

Modele rozliczeń reklamy internetowej

  • CPM – koszt tysiąca wyświetleń, to jeden ze sposobów ustawienia stawki w narzędziu Google Ads. W tym przypadku reklamodawca płaci nie za kliknięcie reklamy, ale za tysiąc jej wyświetleń. CPM jest zalecana w przypadku, kiedy zależy nam na budowaniu świadomości marki, a nie na pozyskaniu ruchu, czy sprzedaży. Obecne stawki CPM zostaną przekonwertowane do vCPM, czyli do kosztu tysiąca widocznych wyświetleń. Aby reklama została uznana za wyświetloną, musi być pokazana w co najmniej 50 procentach  albo przez sekundę przy reklamach displayach.
  • CPC – czyli koszt za kliknięcie, jedna z metod używanych w narzędziu reklamowym Google Ads. W przypadku ustawienia tej stawki reklamodawca nie płaci za wyświetlenia czy konwersje, ale za pojedyncze kliknięcie reklamy przez użytkownika. Metoda jest zalecana dla reklamodawców, którym zależy na zwiększenie ruchu na danej witrynie. Rzeczywisty koszt CPC jest z reguły niższy od ustawionej kwoty maksymalnej. Jego wysokość musi przewyższać minimalnie stawkę maksymalną reklamodawcy kolejnego w rankingu.
  • CPA – inaczej koszt pozyskania, jest to jeden ze sposobów określania stawek w kampaniach PPC w narzędziu Google Ads. Jest on zalecany reklamodawcom, którym zależy na konkretnych działaniach na stronie. Za konwersję uznaję się na przykład dokonanie zakupu, zamówienie newsletteru, czy wypełnienie formularza. W przypadku wybrania docelowego kosztu CPA, Google Ads będzie ustawiało stawki na zadanym poziomie lub niższym. Prawidłowo ustawione stawki pomogą zwiększyć sprzedaż przy jednoczesnym zwrocie z inwestycji w kampanię.

E-commerce

Branża e-comerce to sprzedaż usług za pośrednictwem kanałów internetowych takich jak sklepy online, zakłady bukmacherskie, kantory, czy bankowość elektroniczna. Dzięki usługom e-commerce zakupy mogą zostać częściowo lub całkowicie przeniesione do przestrzeni internetowej. E-commerce zwiększa zasięg rynkowy, ogranicza koszty utrzymania i umożliwia dostępność usług  7 dni w tygodni przez 24h na dobę. Handel elektroniczny może być kierowany do klientów detalicznych i biznesowych.

UX

Co to jest UX? Skrót od User Experience (z ang. „doświadczenie użytkownika”). Jest to określenie na wrażenia, które dana witryna wywołuje u użytkowników. Składa się na to szereg właściwości takich jak: szybkość ładowania witryny, ilość wtyczek, wartościowe treści, przejrzystość, łatwa nawigacja, czy dostępność na urządzenia mobilne. Przeprowadzenie audytu UX pomoże w znalezieniu słabych oraz mocnych stron witryny i wyeliminować błędy, które zniechęcają użytkowników do działania. Przyjazna witryna to większy ruch na stronie, więcej konwersji oraz lepsza pozycja w wynikach wyszukiwarki.

Strategia marketingowa

To plan działań marketingowy zmierzający do osiągnięcia wyznaczonych celów. Kluczowym etapem jest zdefiniowanej odpowiedniej grupy docelowej. Strategia marketingowa może być całościowa albo dotyczyć poszczególnych kanałów, w których funkcjonuje produkt, na przykład strategia obecności marki w sieci.

Programmatic

Technologia Programmatic służy zautomatyzowaniu sprzedaży. Rozwiązanie umożliwia wykupienie powierzchni reklamowej i precyzyjne targetowanie reklam. System wykorzystuje dane z analiz użytkowników. Dane o użytkownikach są dostarczane przez kryteria targetowania, dzięki czemu kampania jest bardziej spersonalizowana.  Programmatic umożliwia precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów według danych demograficznych lub poprzez remarketing (kierowanie reklam do użytkowników, którzy już mieli kontakt z witryną). Taki typ reklamy zakupowej jest również określany jako RTB (REAL TIME BIDDING). W celu utworzenia kampanii korzysta się z narzędzia DoubleClick Bid Manager. Programmatic zapewnia reklamodawcom model aukcyjny, dzięki czemu zakup powierzchni może zostać dokonany po niższej cenie.

Social Media

Social Media to o szerokie pojęcie określające wszystkie media społecznościowe. Są to zarówno platformy takie jak Facebook, Twitter, Instagram, ale również fora dyskusyjne. Social media umożliwiają wykupienie promowanych postów i dotarcie do większej ilości użytkowników. Dają również możliwość prowadzenia stron firmowych i grup tematycznych. Media społecznościowe zwiększają świadomość na temat marki i mają wpływ na sprzedaż. Są one wykorzystywane, jako integralny element w strategii marketingowej.

Brief mediowy

Czym jest brief mediowy? Popularnie w branży nazywa się tak skrócony dokument, który zawiera podstawowe informacje na temat planowanej kampanii. Brief może być również dokumentem przesłanym klientowi  do wypełnienia.  Agencje marketingowe przy pierwszym kontakcie z klientem potrzebują kilku informacji, aby zbadać potrzeby i zaproponować adekwatne rozwiązania. Jak wypełnić brief?  Nie potrzeba do tego specjalistycznej wiedzy, wystarczy podać podstawowe informacje o produkcie, marce czy usłudze, którą chcemy promować. Czym jest, dla kogo jest przeznaczony/przeznaczona i co go/ją wyróżnia na tle konkurencji.

Grupa docelowa

Kluczowe pojęcia dla każdej strategii marketingowej. Oznacza docelowego odbiorcę przekazu i/lub konsumenta. Zaawansowane narzędzia analityczne pozwalają posegmentować dane na temat użytkowników według płci, wieku, nawyków zakupowych, zainteresowań, czy lokalizacji geograficznej. Odpowiednio wyselekcjonowana grupa docelowa umożliwia lepsze kierowanie reklam i trafianie do użytkowników, którzy mogą zostać potencjalnymi klientami.

Google Analytics

Jest to narzędzie Google, które umożliwia monitorowanie ruchu na stronie internetowej i segmentację użytkowników. Google Analytics pozwala nie tylko na obserwację aktywności w czasie rzeczywistym, ale również podaje informacje takie jak: używane urządzenia, czas spędzony na stronie, czy dane demograficzne, jak wiek, płeć oraz zainteresowania. Narzędzia analityczne Google umożliwia sprawdzenie, czy witryna jest atrakcyjna dla użytkowników. Pozwala ono również na analizę wyników eksperymentów i dokonywanych zmian.

Konwersja

Co to jest konwersja?  Pojęcie to  oznacza ustalony cel kampanii. Za konwersję może zostać uznany zakup produktu lub usługi, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza kontaktowego czy wykonanie telefonu pod wskazany numer. Zarówno SEO, jak i kampanie PPC dążą do uzyskania jak największej ilości konwersji. Wskaźnik konwersji wskazuje na skuteczność prowadzonych działań e-marketingowych.

Optymalizacja

Na czym polega optymalizacja? To proces dostosowywania strony internetowej do potrzeb i wymogów seo, ux czy customer experience. Najczęściej używa się tego sformułowania  w kontekście działań SEO. Wówczas optymalizacja polega na dopasowaniu zawartości witryny i jej parametrów technicznych pod algorytmy wyszukiwarek internetowych.

faq-bg